rendező
író
műfaj
bemutató
2020. 11. 10.
időtartam
0 perc
Antal – Jobbágy – Pál: Akkor majd a gólya
táncszínházi előadás a gyermektelenséggel való szembenézésről
Mi történik, ha nem születik meg az a gyermek, akit vártál? Ha meghal feleséged méhében? Ha nincs más megoldás, mint kidarabolni testét a testből? Milyen a másnap egy meg nem született gyermek édesapjának? És ha a félelmet még el sem kezdheted gyűrögetni: ha hiába próbálkoztok éveken keresztül, nem fogan meg a mag? Ha terméketlen vagy, és tehetetlenül nézed, hogy nem lehet saját gyermeked? Ha a legjobb orvosok is csak a vállukat vonogatják? Hogyan maradsz férfi, ha nem lehetsz apa?
A gyermektelenséggel való szembenézés az egyén és a társadalom szintjén is ugyanúgy vonatkozik a férfiakra, mint a nőkre. 2018 tavaszán mutattuk be az AMeNeSz – A meg nem született című előadást a Trafóban, amely a gyermektelenséggel és az azzal kapcsolatos félelmekkel való szembenézésről szólt, női szemszögből.
Ahogy a téma abban az előadásban mozgásban és önvallomásos monológok, párbeszédek formájában is feldolgozásra került – hol könnyed hangon, hol szívbe markolóan –, úgy nyúltunk most ehhez a talán még kevésbé kibeszélt kérdéskörhöz. Az akkor kikísérletezett színpadi nyelvet visszük tovább, keresve azt, amit szavakkal őszintén elmondani érdemes, és azt is, ami a szavakon túl van: amire férfiként nincsenek kódjaink, ami a legtöbb ember számára elmondhatatlan.
Tud-e a színpadi művészet úgy beszélni egy társadalom szemében kényes, szinte tabusított témáról, hogy az érvényes és talán segítség legyen: tükröt adjon magunkba nézni, beszélgetéseket elindítani, gyógyulni – sokféle értelemben.
Az előadás férfiakkal készült interjúk és a társulat mozgásasszociációi alapján született meg. Az egyéni helyzetek egyszerű személyessége így válik a darab szerves részévé, s így mutatja meg sokféleségét: a sorsközösség ezerféle arcát és hangjait.
#teremtés #hiány #apa
Cuhorka Emese / Molnár Csaba: MESTERMUNKA
Mechanikus képek a kollektív tudattalanból. Jelenés áradat, amelyben az emberiség állapotai összekeverednek. Utazás, amely az automatizmus révületén át közelít az állandó tenni, hatni akarás ösztönös kényszeréhez.
Cuhorka Emese és Molnár Csaba 2010 óta dolgoznak együtt különböző formációkban. Első közös önálló alkotásukban azt kutatják, hogyan rendelődik alá a test külső és belső erőknek, hogyan tárgyiasul, formálódik, s válik az érzékeltetés eszközévé.
A darab objektíven veszi szemügyre, hogyan lesz a test önmagunk és mások mestermunkaja, a tudatos és tudattalan demonstrációk felülete. A tánc ezúttal nem szubjektív önkifejezés, hanem egy sajátos eszközkészlet elszemélytelenített alkalmazása. Az alkotók kiindulópontja a Bauhaus eszme. Saját testüket egy funkcionális, gépies, ugyanakkor érző egységként mutatják be. Arra keresik a választ, milyen jelentéseknek tud hiteles felületet adni a táncos teste a rárakódott szerepek és feladatok terhe alatt. Tekinthetünk-e a testre úgy, mint hatni képes, autonóm entitásra?
Az előadást 16 év felettieknek ajánljuk.
Az előadás a Nemzeti Kuturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával valósul meg.
Szereplők, alkotók
Az Akkor majd a gólya előadás közösségi alkotómunkával jött létre.
Alkotó előadók: KALMÁR Ákos / JOBBÁGY Bernadett, LIPKA Péter / TAKÁCS Gergely, MÓROCZ Eszter, PETÁK Robert
Szövegíró, dramaturg / Text and dramaturgy: Pál Dániel Levente
Drámainstruktor / Drama Instructor: Kallós Viola
Fényterv és világítás / Lighting design and lighting: Dézsi Kata
Mentor: Rózsavölgyi Zsuzsa
Producer: Onopordum Performance
Zeneszerző, rendezés / Composed and directed by Antal Attila
Koncepció, koreográfia, rendezés / Concept, choreography and direction by Jobbágy Bernadett
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap – Imre Zoltán Program
Fotók: Bánkövi Dorottya
Cuhorka Emese–Molnár Csaba: Mestermunka | Masterwork (50’)
Alkotók / Created by
Cuhorka Emese, Molnár Csaba
Előadók / Performed by
Juhász Adél, Molnár Csaba
Zeneszerző̋ / Composed by Gryllus Ábris
Fény / Lighting: Dézsi Kata
Kellék / Props: Vass Csenge
Külön köszönet / Special thanks to Básthy Ágnes, Fülöp László
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap, Imre Zoltán Programja támogatásával, a Nemzeti Táncszínház szervezésében valósul meg.
Mestermunka – támogatók: Imre Zoltán Program, Nemzeti Kulturális Alap, Off Alapítvány, Collegium Hungaricum Berlin, Balassi Intézet, SÍN Kulturális Központ, Műhely Alapítvány